Vad är ett Emrahem?

Emrahem är ett typ av LSS-gruppboende.

Du ska kunna leva mer självständigt där.

 

LUGNARE

Alla hem har ritats tillsammans med psykologer.

Rummen är större. Det är bra om man inte tycker om trånga rum.

Varje rum har två dörrar. Då kan man lätt lämna rummet om man känner sig stressad.

Rum och korridorer är extra stora.

LUFT & MILJÖ

Alla Emrahem är passivhus. Det är ett miljövänligt hus.

All luft i huset filtreras. Det gör luften renare.

Ren luft gör att man känner sig piggare.

Luften är nästan fri från pollen. Det är bra om man har allergi mot pollen.

TYSTARE

Passivhus är väldigt täta. Det gör dem tysta.

Ljud utanför lägenheten dämpas. Varje lägenhet är tyst och lugn.

Ventilationen som styr luften är också tyst.

HJÄLPMEDEL

Emrahem kan ha kloka hjälpmedel.

Om man vill äta så trycker man på äta-mat-knappen. Då dämpas ljuset i resten av lägenheten. Då får man bättre matro.

Det finns flera sådana ljusknappar. Det hjälper koncentrationen.

Ljuset inomhus ändras efter solljuset. Det gör att ljuset aldrig är för starkt eller för svagt.

Det kan vara svårt att somna när det är ljust ute. I sovrummet finns en knapp för att skärma av ljuset. Det gör att vissa somnar lättare.

Ljuset i badrummet tänds stegvis. Det är bra om man stressas av plötsligt starkt ljus.

TRYGGT

Lägenheterna har ingen trång hall. Det gör det enklare för personal att hjälpa till med ytterkläder utan att trängas. Det är bra om man tycket det är jobbigt med närhet.

Bara personer som får vara på boendet kan komma in genom ytterdörren.

Personalen kan med hjälp av video se vem som ringt på dörren.

HEMTREVLIGT

Vi har dolt ventilation och sprinklers. Det ser trevligare ut.

Det finns platser för scheman.

Starka färger och mönster kan vara stressande för vissa. Vi använder bara naturliga färger.

Varje lägenhet har två ingångar. En ingång utifrån. Och en som går genom huset.